Tannhelse

Hvorfor og hvordan får du hull? Hvordan kan du unngå å få hull?

Vi ønsker oss alle friske tenner hele livet. Og det er fult mulig, men det krever litt innsats hver dag og at du går regelmessig til tannlege / tannpleier.

Noe av det tannlegen / tannpleieren ser etter, er om du har karies (tannråte) i tennene. Karies er den mest vanlige tannsykdommen. Hvis tenner som er angrepet av karies ikke blir behandlet, vil de etter hvert bli så ødelagt at det kan bli nødvendig å trekke dem.

Hvorfor får du karies?
Det er alltid bakterier i munnhulen og på tennene. Hvis bakteriene får ligge i fred og de får nok næring, vil de formere seg og utvikle seg til et sammenhengende bakteriebelegg som kalles plakk.

Når du spiser eller drikker noe som inneholder sukker, danner bakteriene syre. Er det få bakterier og lite sukker, kan spyttet nøytralisere syren. Er det for mange bakterier og for mye sukker i munnhulen, vil syren angripe emaljen på tennene.

Hvis bakteriebelegget blir liggende på tennene og du spiser og drikker søtt og syrlig mange ganger om dagen, må du regne med å få karies.

Hvordan utvikler karies seg?

Karies er vanligvis en sykdom som utvikler seg langsomt, og i begynnelsen kan du ikke se kariesangrepet med det blotte øye. Etter en tid vil du se en hvitaktig flekk på tannen. Det betyr at emaljen begynner å løses opp, og skaden er synlig både på tannen og på røntgenbilder.

I første omgang kan du heller ikke kjenne at et kariesangrep er i gang fordi det ikke er noen nerver i emaljen.

Hvis det får utvikle seg videre når det inn til dentinet (tannbenet).

Dentin er ikke så hardt som emalje, og derfor vil hullet utvikle seg raskere når det er kommet inn i dentinet.

Midt inne i tannen ligger pulpa, populært kalt ”nerven”. Pulpa inneholder bindevev med blodkar og nerver. Hvis et hull blir så stort at det rekker helt inn i pulpa, må tannen som regel rotfylles.

Hvordan stoppe et kariesangrep?

Hensikten med tannlegens behandling er å stoppe kariesangrepet, slik at det ikke fortsetter innover i tannen. Det kan gjøres på flere måter, avhengig av hvor stort det er.

Hvis tannlegen / tannpleieren har funnet et kariesangrep i et tidlig stadium, blir behandlingen forebyggende. De gir råd om bruk av fluor, renhold og kost- og spisevaner. Som regel vil de også pensle kariesangrepet med fluor og deretter kontrollere det regelmessig for å se om man på denne måten klarer å stanse kariesutviklingen.

Hvis angrepet likevel går videre, eller det allerede er for stort når det blir oppdaget, må tannlegen bore for å fjerne det syke tannvevet. Hullet blir så fylt for at tannen skal få igjen sin opprinnelige form, slik at du kan holde den ren og fri for bakterie-belegg.

Hvordan unngå å få karies?

Ingen bakterier – ingen karies.

«Det blir ikke hull i en tann som er ren»

Men det skal svært lite bakteriebelegg til for at det skal bli hull i tennene hvis du ikke bruker fluor. Den beste og mest effektive forebyggelse er det du selv gjør hver dag. Du bør derfor pusse tennene grundig med fluortannkrem to ganger om dagen.

Mange bør dessuten bruke tanntråd eller tannstikkere for å gjøre det helt rent mellom tennene.

Tannlegen eller tannpleieren kan gi deg nødvendig veiledning i hvordan du skal gjøre det.